مقالات

کاربرد چوب نراد

کاربرد چوب نراد

کاربرد چوب نراد :

چوب نراد زیر مجموعه چوب روسی به حساب می آید. این چوب در واقع یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع درختان کاج است. رنگ این چوب ها نیز بسیار متنوع است و از سفید تا کرم گسترده شده اند. برگ این درختان سوزنی شکل بوده و در تمام فصول سال سبز هستند و خشک نمی شوند.

خرید چوب نراد روسی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

ویژگی های بی نظیر چوب نراد روسی تهران و شهرهای دیگر و قیمت مناسب آن باعث شده است میزان استفاده از آن در صنایع مختلف و برای ساخت وسایل مختلف بسیار زیاد باشد. در واقع این چوب توانسته است جایگزین مناسبی برای چوب های گران قیمت دیگر باشد. علاوه بر این ، این چوب ها با وجود وزن کم استحکام مناسبی دارند. بنابراین سازندگان ترجیح می دهند از این چوب ها بیشتر در ساخت وسایل چوبی استفاده کنند. برخی از مهمترین کاربردهای آن ها را در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • استفاده از چوب نراد روسی برای مبل و میز و صندلی
  • ساخت درب و پنجره چوبی
  • ساخت قرنیز و نبشی
  • ساخت روکش های چوبی
  • ساخت دکور، قفسه، دیوارکوب و سایر قسمت های مربوط به دکوراسیون
  • ساخت پالت چوبی
  • ساخت کاغذ و مقوا
  • ساخت ترموود
  • ساخت انواع کفپوش و پارکت

بررسی مزایا و معایب چوب نراد

درست است که چوب یک متریال بسیار ارزشمند در زندگی بشر است، اما باید بدانید آن ها نیز معایب و مزایای خاص خود را نسبت به متریال دیگر مانند سنگ و فلز دارند. به طور مثال چوب قابل اشتعال است و نسبت به فلز و سنگ بیشتر در معرض شکستگی است. در این میان چوب هایی که از درختان مختلف گرفته می شوند ویژگی های متفاوتی دارند.

این ویژگی ها نقاط قوت یا مزایا و نقاط ضعف یا معایب آن ها را می سازند. به طور مثال چوب های گردو در برابر خط و خش مقاوم تر هستند اما وزن بالای آن ها و قیمت بالای آن ها نسبت به قیمت چوب نراد روسی در رشت و شهرهای دیگر ممکن است یک نقطه ضعف باشد.

مزایای چوب نراد روسی

چوب های نراد ویژگی های منحصر به فرد و مزایای زیادی دارند. در ادامه تنها به مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. مزیت اصلی این چوب ها، قیمت مناسب آن هاست. به طوری که وسایلی که با آن ها ساخته می شود می تواند مورد استفاده افراد مختلف با سطح درآمد متفاوت باشد.
  2. چوب های نراد انعطاف پذیری بالایی دارند به همین جهت نیز برش دادن و ساخت وسایل چوبی با آن ها بسیار راحت است. به همین خاطر می توان از آن ها برای ساخت انواع ظروف کوچک نیز استفاده کرد.
  3. سمباده خوری چوب نراد بسیار خوب است. به این معنی که نیازی نیست زیاد به آن ها سمباده بزنیم تا بافتی یکدست پیدا کرده و برای رنگ کاری چوب آماده شوند. علاوه بر این فرو کردن پیچ در آن ها نیز بسیار راحت است و همین موضوع ساخت وسایل مختلف با آن ها را بسیار راحت کرده است.
  4. وزن و کیفیت مناسب این چوب ها نیز یکی دیگر از مزایای آن هاست. به همین دلیل اکثر استادکاران در کارگاه های مختلف ترجیح می دهند از این چوب استفاده کنند.
  5. این چوب ها در برابر موریانه نیز مقاومت بسیار بالایی دارند.
  6. ظاهر زیبای چوب و رنگ های زیبای آن نیز یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن است. به طوری که وسایلی که با آن ساخته می شوند بسیار چشم نواز و فریبنده هستند.
  7. نوع چوب نراد به گونه ای است که در برابر رطوبت مقاومت زیادی داشته و کمتر دچار پوسیدگی می شود.

معایب چوب روسی نراد

برای بررسی مناسب بودن یک چوب باید معایب آن را نیز به خوبی بشناسید. برخی از مهمترین معایب چوب نراد عبارت اند از:

  1. چوب های نراد در برابر خط و خش مقاوم نبوده و وسایلی که با آن ها ساخته می شوند نیاز به مراقبت بسیار دارند و بهتر است برای جاهایی مانند کانترهای آشپزخانه به کار برده نشوند.
  2. درست است که مقاومت این چوب ها بالاست، اما در هر صورت استحکام پایین تری نسبت به چوب هایی مانند انواع چوب بلوط دارند. بنابراین هنگام استفاده و ساخت وسایل چوبی با آن ها باید به این نکته توجه کرد.
  3. بسیاری از ما از نقوش و گره هایی که در بافت چوب است لذت می بریم؛ اما باید بدانید هرچه تعداد این گره ها بیشتر باشد، استحکام چوب از ناحیه این گره ها پایین تر می آید. از آنجایی که نوع چوب نراد به گونه ای است که تعداد گره های بسیاری دارد، ممکن است از نظر مقاومت نیز کیفیت پایین تری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید