آشنایی با محصولات, مقالات

معایب بخاری های گازسوز

معایب بخاری های گازسوز

در اوایل زمانی که بخاری ها ساخته شده بودن ، به صورت هیزمی بودن ، اما با گذشت زمان بخاری های گازی ساخته شدند و همانطور که میدانید یکسری ویژگی ها نسبت به نسخه هیزمی داشتن برای مثال ، استفاده از سوخت آنها راحت تر بود و سریع تمام نمیشد ، همین موضوع باعث محبوبیت این نوع بخاری ها شد که در طول سال های مختلف انواع و اقسام مدل های بخاری های گازی ساخه شدند اما آنها به همراه ویژگی های جدید یکسری معایب هم داشتند که حتی ممکن بود این معایب باعث مرگ دارنده این بخاری ها شوند ، در این مقاله ما سعی داریم تا راجب معایب بخاری های گازسوز صحبت کنیم.

معایب بخاری های گازسوز

 

بخاری های گازی مخصوص مکان های کوچک بوده و در کنار تولید شعله و گرما اقدام به تولید منواکسید کربن نیز می‌کنند. منواکسید کربن از طریق لوله بخاری و دودکش به خارج از محیط منتقل می‌شود. در غیر این صورت استشمام آن موجب مسمومیت و حتی مرگ خواهد شد.

خطر مرگ با استشمام منواکسید کربن

 

 

منواکسید کربن تولید شده توسط بخاری های گازی باید از طریق یک لوله و دودکش به خارج از محیط انتقال پیدا کنند. متاسفانه، تعداد زیادی از افراد سالانه با استشمام این گاز مسموم شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند. علائم مسمومیت با منواکسید کربن دارای طیف وسیعی است که در بسیاری از موارد شبیه به سرماخوردگی است. متاسفانه بسیاری از افراد به تصور سرماخوردگی به پزشک مراجعه نکرده و دچار مسمومیت می‌شوند.

علائم گاز گرفتگی عبارت اند از:

  1. سردرد
  2. ضعف جسمانی
  3. تهوع و استفراغ
  4. سرگیجه
  5. خمیازه کشیدن
  6.  کاهش دید

 

البته، در نظر داشته باشید که شاخص ترین نشانه گازگرفتگی حالت خواب آلودگی می باشد که اگر فرد نتواند آن را در مراحل اولیه تشخیص دهد دچار مسمومیت یا حتی مرگ خاموش می‌شود.

 

چرا میگن مرگ خاموش ؟

 

منواکسید کربن به گونه‌ای عمل می‌کند که فرد در حالت خواب هرگز متوجه استشمام آن نشده و متاسفانه به حالت اغما فرو می‌رود. تا جایی که تنفس برای او سخت شده و بدون آن که متوجه شود، از دنیا می‌رود. به صورت خیلی ساده تر این اسم از آن جا می آید که فرد قربانی به هیچ وجه متوجه این اتفاق نمی شود ، به همین دلیل است که به آن مرگ خاموش می گویند.

 

اکنون که با بزرگترین عیب بخاری های گازی آشنا شدید، بد نیست با معایب سایر بخاری های خانگی نیز آشنا شوید:

 

بخاری برقی

 

 

این نوع از بخاری ها با تبدیل جریان الکتریکی به حرارت اقدام به تولید گرما می‌کنند. ضعف بزرگ بخاری های برقی عدم توانایی در گرم کردن محیط های بزرگ است. در کنار مشکلاتی که دارند ، هزینه برق مصرفی آنها بسیار زیاد است.

بخاری های برقی دارای انواع مختلفی هستند که رایج ترین آنها عبارتند از بخاری برقی تابشی و فن دار که هر کدام مانن  هر محصول دیگری مزایا و معایب خود را دارند. نمونه های فن دار از امنیت بالایی برخوردار نبوده و هرگز برای محیط های مرطوب مناسب نیستند. بخاری های برقی تابشی نیز مانند مدل های ساده مصرف برق بالایی دارند.

 

بخاری گازی بدون دودکش

 

دیدگاه های مختلفی در خصوص بخاری های گازی بدون دودکش وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این بخاری ها هرگز مناسب محیط های کوچک و دربسته نبوده و پتانسیل بالایی برای تولید منواکسید کربن دارند.

به همین دلیل توصیه می‌شود از این بخاری ها در اماکنی استفاده شود که جریان هوا در آن جا به خوبی وجود داشته باشد. جریان هوا مانند دودکش عمل کرده و از تجمع منواکسید کربن در محیط جلوگیری می‌کند. بهتر است این بخاری ها را در کنار درب یا پنجره قرار دهید تا جریان هوا بیشتر باشد.

 

جمع بندی

 

در این مقاله سعی بر این بود که راجب معایب بخاری های گازسوز صحبت کنیم ، باید توجه داشته باشید که این بخاری ها همانطور که دارای یکسری معایب هستند ، همچنین مزایایی هم نسبت به بخاری های هیزمی دارا می باشند ، و حتی یکسری از مشکلاتی که در این مقاله گفته شده ، در مدل های جدیدتری از بخاری های گازسوز رفع شده.

دیدگاهتان را بنویسید