آموزشی, دکوراسیون, مقالات

رنگ ها را بهتر بشناسیم

رنگ هارا بهتر بشناسیم
رنگ ها را بهتر بشناسیم

 

خانه شما محلی است که در آن احساس راحتی می کنید و همچنین در آزاد هستید هرگونه که خود می پسندید به آن شکل دهید ، از انتخاب وسایل مختلف برای منزلتان بگیرید تا انخاب راگ هایی که در منزلتان استفاده می کنید ، این شما هستید که تصمیم میگیرید چه ترکیبات رنگی ای در ختنه شما وجود داشته باشد و چه حال و هوایی را به شما انتقال دهد ، این حس می تواند آرام بخش باشد ، می تواند باعث افزایش هیجان و شادی در شما شود و حتی میتواند بر روی خشم یا غمگین شدن شما هم تاثیر بگذارد.

از این حرف ها نتیجه میگیریم اگر چه انتخاب رنگ های مختلف به ظاهر کار راحتی می باشد ، اما اگر رنگ دکوراسیون به درستی انتخاب نشود ، میتواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

با ما همراه باشید تا رنگ ها را بهتر بشناسیم…

کمی به تاثیر رنگ ها در موضوعات مختلف فکر کنیم

 

موضوعی که بر همه به راحتی آشکاره ، اینکه هر رنگی قدرت و مفهوم خاص خودش رو داره ، مثلا چرا رنگ قرمز ممکنه باعث عصبانیت افراد بشه اما رنگی مثل آبی روشن ، حس آرامش رو به ما منتقل می کنه؟ یا مثلا زمانی که یک فرد لباس هایی با رنگ های روشن و شاد رو به تن میکنه و شما با دیدن اون فرد احساس شادی میکنید اما همان فرد لباس های تیر می پوشد ، آیا فقط با دیدن آن فرد حس قبلی به شما دست خواهد داد؟ در خانه تمام دیوار ها را به رنگ مشکی رنگ کنید ، و بار دیگر همان خانه را به رنگ سفید دربیاورید ، به طور حتم احساس میکنید که فضای خانه باز تر شده است در حالی که فقط رنگ دیوار هارا تغییر داده اید.

پس ما با توجه به این مثال ها می توانیم نتیجه بگیریم که ما رنگ ها را فقط به خاطر زیبایی انتخاب نمی کنیم ، بلکه به تاثیر و حسی که اون رنگ به ما انتقال میده توجه می کنیم ، اما مقدار توجه ما در انتخاب رنگ اجزای داخلی خانه خودمان خیلی بیشتر است و محتاطی ما در انتخاب رنگ برای این موضوع بسیار افزایش می یابد ، اما دلیل این محتاطی چیست؟چرا در این مواقع خود را موظف می کنیم که رنگ ها را بهتر بشناسیم؟

 

چرا در انتخاب رنگ برای خانه یا یک مکان خاص انقدر محتاطیم؟

خودتان را در نظر بگیرید ، فکر کنید می خواهید یک لیوان ، گلدان ، قاب یا هر چیزی از این قبیل برای خودتان بخرید ، در این صورت شما فقط دقت می کنید که وسلیه مورد نظر شما با کدام رنگ زیباتر است و خیلی به اینکه چه حسی به شما منتقل می کند فکر نمی کنید اگر هم راجبش فکر کنید قطعا خیلی پیچیده نخواهد شد ، اما هنگامی که می خواهید رنگ دیوار های خانه ی خودتان را انتخاب کنید ، کار به جایی میرسد که تصمیم میگیرید راجب رنگ های مورد نظرتون حتی تحقیق هم بکنید! اما دلیل این کار چیست؟

پاسخ: اگر خانمی دست هایش را لاک بزند در صورت عدم رضایت و فقط با صرف چند دقیقه میتواند لاک خود را پاک کند و دوباره با استفاده از چند دقیقه اضافه تر ، موفق به جایگزین کردن آن رنگ میشود ، حالا این اتفاق برای رنگ موی همان خانوم رخ می دهد ، قطعا زمان بیشتری میبرد تا رنگ موی خودش را تغییر بدهد اما شدنی است ، هر چقدر وسیله مورد نظر ما بزرگ تر می شوند زمان بیشتری میبرند و برخی باعث به وجود آمدن هزینه اضافی هم می شود ، حالا با توجه به همین گفته ها فکر کنیدکه دیوار خانه خودتان را رنگ زدید که هم زمان زیادی از شما گرفته و هم هزینه زیادی رو به همراه داشته پس تصمیم می گیرید که با انتخاب درست و کمی تحقیق ، با انتخاب اول خودتان به نتیجه مطلوب و دلخواه دست پیدا کنید.

 

 

اگر به طور ساده تر بخواهیم موضوع بالا را بیان کنیم ، به این نتیجه میرسیم که هنگام انتخاب رنگ برای چیز بزرگی مثل فضای خانه ما به تمام موضوعات هزینه ، زمان و حسی که اون رنگ به ما انتقال میده دقت می کنیم ، ما فقط با تصمیم درستی که راجب مورد سوم یعنی حسی که اون رنگ انتقال میده می توانیم تمام مشکلات را پشت سر بگذاریم.

با ما همراه باشید تا شما را با رنگ های مختلف و چگونگی استفاده از آن ها آشنا کنیم و رنگ ها را بهتر بشناسیم…. 

حس رنگ ها، اساس انتخاب

واقعا چه رنگی برای دکوراسیون ما مناسبه؟ چه ترکیب رنگی برای کابینت ما خوبه؟ چه رنگی برای دکوراسیون اتاق خواب یا کودک؟ چه رنگی برای پذیرایی و چه رنگی برای سقف؟ چه رو می‌پسندیم و هر رنگ و ترکیب رنگ چه حسی به ما میده؟ این مهمه چون رنگ ها وقتی پاشون رو به خانه ما باز می‌کنند حس و حال زندگی ما رو شکل میدن.
پاسخ: جواب ساده شده به این سوال رو میشه اینطور گفت که «هر ترکیب رنگی برای هر محیطی و متناسب با روحی که میخواهید در اون محیط ایجاد بشه میتونه انتخابی خوب یا بد باشه.» پس کافیه بدونین هر رنگ و ترکیب رنگی چه حسی رو ایجاد میکنه و شما برای اون محیط چه حسی رو لازم دارید.

زرد

رنگ زرد یکی از رنگ های اصلی در نقاشی و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. زرد رنگی است که برای توصیف روشنایی و دوست داشتن به کار می رود و مکمل آن، رنگ بنفش ارغوانی می باشد. رنگ زرد نماد خوش بینی، شادی، شور و شوق، سرگرمی، خیرخواهی، اعتماد به نفس، اصالت، خلاقیت، خرد و منطق است.

رنگ زرد بیشتر برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده می شود ، البته از این رنگ می توان در پذیرایی ، اتاق کار ، راهرو ها و حتی اتاق خواب هم استفاده کرد ، ولی از آنجایی که باعث شدای و نشاط می شود ممکن است مانع خواب بشود پس اگر از رنگ زرد در اتاق خوابتان استفاده می کنید ، بهتر است در حجم کم از آن استفاده کنید.

 

قرمز

رنگ قرمز یا سرخ یکی از رنگ های اصلی و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. قرمز رنگی است که برای توصیف آتش و خون به کار می رود و مکمل آن، رنگ سبز می باشد. رنگ قرمز نماد انرژی، جنگ، خطر، قدرت، عزت و بزرگی، میل و اشتیاق و عشق است.

از رنگ قرمز می توان در راهرو، آشپزخانه، اتاق بازی، تابلوها استفاده نمود. همچنین می توان از حجم بسیار محدودی از رنگ قرمز در فضاهای کار و اتاق خواب استفاده کرد ، چرا حجمی محدود؟

چون باعث هیجان میشه و اگر یادتون باشه در اول مقاله به یکی از ویژگی های این رنگ اشاره کردیم که موجب بالا رفتن ضربان قلب می شود و این ویژگی همیشه خوب نیست .

نارنجی

رنگ نارنجی یکی از رنگ های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به دست می آید و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. نارنجی رنگی است که برای توصیف غروب خورشید و آتش به کار می رود و مکمل آن، رنگ آبی می باشد.رنگ نارنجی نماد شور و شوق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، عزت، جذابیت، قدرت، موفقیت، تشویق و تحریک است.

راهروها، درب های ورود و خروج، پذیرایی و ناهارخوری و رنگ کابینت آشپزخانه از مواردی است که می توانید در آن از رنگ نارنجی استفاده کنید. البته مثل موارد قبلی از این نوع رنگ ها می توان به میزان کم در اتاق های خواب و اتاق کار هم ستفاده نمود.

 

صورتی

رنگ صورتی در واقع از ترکیب دو رنگ قرمز و سفید به دست می آید و جزو رنگ های گرم محسوب می شود. رنگ صورتی برای توصیف گل رز به کار می رود و مکمل آن، رنگ سبز می باشد.رنگ صورتی نماد عشق بی قید و شرط، محبت و مهربانی، بخشش، امید، آرامش، مراقبت و انرژی زنانه است.

رنگ صورتی در اتاق کودک، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی، محیط‌های دخترانه استفاده می شود . البته رنگ صورتی چندان با اشتها سر سازگاری نداره و برای همین استفاده از آن در رستوران ها و غذاخوری ها با محدودیت مواجه است.

آبی

رنگ آبی یکی از رنگ های اصلی و جزو رنگ های سرد طبقه بندی می شود. آبی رنگ مورد علاقه همه مردم است، رنگی که برای توصیف دریا و آسمان به کار می رود اما به ندرت در میان میوه ها و سبزیجات دیده می شود.آبی یک رنگ مردانه محسوب می شود؛ با توجه به مطالعات انجام شده، رنگ آبی در میان مردان بسیار محبوب می باشد. آبی به عنوان یک رنگ آرامش بخش شناخته شده و اغلب به عنوان نماد تقوا، صداقت، اعتماد، وفاداری، حکمت، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و بهشت در نظر گرفته می شود.

کتابخانه ها، اتاق های خواب، اتاق های استراحت، سرویس های بهداشتی، محیط‌ های آرام. برای محیط هایی که نیاز به فعالیت دارند با احتیاط مورد انتخاب قرار گیرند. توجه کنید که طیف های رنگی مختلف آبی هم مثل اکثر رنگ‌ها دارای خصوصیات مختلف هستند. اطلاعاتی که زده شد بیشتر در رابطه با آبی ملایم بود.

بنفش

رنگ بنفش یکی از سه رنگ ثانویه ای است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به دست می آید و در واقع نه رنگ گرم است و نه سرد. رنگ بنفش اولین رنگ ثانویه ای است که توسط انسان ساخته شده است و رنگ زرد به عنوان مکمل رنگ بنفش شناخته می شود. همانطور که می دانید بنفش یک رنگ زنانه است و در میان خانم های جوان محبوب تر می باشد. بنفش به عنوان یک رنگ قدرتمند سلطنتی شناخته می شود و اغلب به عنوان نماد راز و رمز، سحر و جادو، اصالت و ثروت در نظر گرفته می شود.

حمام و سرویس بهداشتی، اتاق ها و پذیرایی، آشپزخانه. بنفش یکی از رنگ های نادر در طبیعت به حساب میاد و این ویژگی باعث تمایز بنفش میشه. البته این رنگ همونطور که گفتیم طیف های مختلفی داره که کاربردهای متغیری رو براش به وجود میاره.

 

سبز

سبز، یکی از رنگ‌ های اصلی و جزو رنگ های سرد طبقه بندی می شود. سبز پس از رنگ آبی به عنوان دومین رنگ پرطرفدار در جهان شناخته می شود که نشان دهنده ی تجدید حیات و تولد دوباره است. مکمل رنگ سبز، رنگ سرخابی است.رنگ سبز نماد طبیعت، رشد و زندگی، تجدید حیات، پول و ثروت، اعتماد به نفس، همدردی، محبت، خلاقیت، وفاداری و صلح و آرامش در نظر گرفته می شود.

در هر جایی میتونین از رنگ سبز استفاده کنید البته میزان و حجمش اهمیت داره مثل اکثر رنگ ها و همینطور طیف سبزی که میخواهید انتخاب کنین. استفاده گسترده از سبز برای محیط هایی که نیاز به تحرک و شتاب دارند رو زیاد توصیه نمی‌کنیم به علت این آرامش به وجود می آورد و این یعنی

قهوه‌ای

رنگ قهوه ای در واقع سایه های تیره تر رنگ نارنجی است که از ترکیب دو رنگ قرمز و سیاه به دست می آید و جزو رنگ های گرم و خنثی محسوب می شود. رنگ قهوه ای برای توصیف زمین به کار می رود. رنگ قهوه ای نماد زمین، سالم بودن، حمایت، امنیت و آرامش، قابل اعتماد بودن، حساس بودن، کیفیت و صداقت است.

اتاق ها، کمدها، رنگ کابینت آشپزخانه، پذیرایی، محیط کار جزو مناطقی هستن که می شود از رنگ قهوه ای در آن استفاده کرد.

 

سفید

رنگ سفید در واقع یک رنگ نیست بلکه نبود ماهیت یک رنگ به شمار می رود. سفید یکی از رنگ های خنثی بوده که برای توصیف پاکی و کمال به کار می رود و مکمل آن، رنگ سیاه می باشد.پاکیزگی، زیبایی، روشنی بخش، اطمینان، صلح. رنگ سفید که از ترکیب همه رنگ‌ ها بوجود میاد نمادی از پاکیزگی و روشناییه که در به همه رنگ ها زیبا است. امروزه کاربرد وسیعی در دکوراسیون خانه و آشپزخانه بخصوص کابینت ها داره. البته سفید به رنگی برای فرار از ریسک هم تبدیل شده. هر وقت نمیدونیم چه رنگی میگیم سفید یا یک طیفی از رنگ سفید!

رنگ سفید یکی از پر کاربردترین رنگ ها برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه و دفتر کار است، چون به راحتی با رنگ های دیگر ست می شود و باعث بزرگ تر جلوه دادن فضا می شود.

سیاه

رنگ مشکی در واقع جذب تمام رنگ ها و عدم وجود نور است. مشکی یکی از رنگ های خنثی بوده که برای توصیف قدرت و تاریکی و مرگ به کار می رود و مکمل آن، رنگ سفید می باشد. رنگ سیاه یا مشکی نماد ثروت، قدرت، هوش و درایت، جدیت، ناشناخته بودن و مرگ و عزاداری است.

در دکوراسیون داخلی باید مراقب این موضوع بود که مشکی حس اندوه رو هم با خودش حمل میکنه. از رنگ مشکی برای سطوح وسیع مثل کابینت ها و دیوارها باید محتاطانه از این رنگ می توان استفاده کرد.

خاکستری (طوسی)

رنگ طوسی یا خاکستری به هرگونه طیف از رنگ‌ های میان سیاه و سفید گفته می‌شود. طوسی یا خاکستری یکی از رنگ های خنثی بوده که برای توصیف اندوه و افسردگی به کار می رود. رنگ خاکستری نماد اعتماد و اطمینان، بی طرفی، عقل و هوش، آرامش، سازش، استقلال و رسمیت می باشد.

اتاق خواب، رنگ کابینت، عموماً در ترکیب با رنگ های دیگه. البته بستگی زیادی به طیف اون رنگ خاکستری داره. مثلاً رنگ نقره ای یک نوع خاکستری (یا طوسی) محسوب میشه که براقیت زیادی داره و گاهی به تنهایی استفاده گسترده ای هم ازش میشه، یعنی بر روی سطوح گسترده و بزرگ به کار میره. استفاده از کابینت طوسی همراه با وسایل آشپزخانه به رنگ های جیغ مثل قرمز، زیبایی خاصی به آشپزخانه شما میده.

رنگ ها را بهتر بشناسیم ، موضوعی که با آن این مقاله آموزشی را شروع کردیم و بعد از توضیحات مفصل راجب هر کدام از رنگ ها سعی کردیم تا به شما کمک کنیم تا رنگ ها را بهتر بشناسید ،امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه و بتوانید از آن استفاده کنید.

برای بازدید از سایت فروشگاه خونه باغ می توانید بر روی ( این قسمت ) کلیک کنید.

برای بازدید از سایت نمایشگاه خونه باغ ، میتوانید بر روی ( اینجا ) کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید