آشنایی با محصولات, مقالات

آشنایی با بخاری هیزمی

آشنایی با بخاری هیزمی

مقدمه

در گذشته بسیاری از مردم ، از بخاری های هیزمی استفاده می کردند و این امر به خاطر شکل ، قیافه یا منافع دیگر نبود ، در گذشته بخاری برقی وجود نداشت پس مردم مجبور بودند که از این نوع بخاری ها استفاده کنند.

اما امروزه با وجود اینکه مدل های مختلفی از بخاری ها به وجود آمده ، باز هم افرادی هستند که از بخاری های هیزمی استفاده می کنند که این انتخاب یا بر حسب علاقه و یا بر اساس نداشتن امکانات برای استفاده از بخاری های برقی یا گازی می باشد.

جدا از تمام موضوعاتی که گفته شد…

بخاری های هیزمی حس و حال نوستالژیی را به وجود می آورد ،

خیلی از افراد از این بخاری ها در ویلا ها یا کافی شاپ ها یا حتی رستوران ها استفاده میکنند تا علاوه بر گرمایی که دارند ،

از زیبایی و تزئینی بودن این بخاری ها استفاده کنند تا حسی  سنتی و دنج را به فضای خود اضافه کنند.

اما این بخاری ها مانند هر محصول دیگری از مزایا و معایبی هم برخوردار هستند ،

که ما در این مقاله سعی داریم تا به آنها بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

بگذارید اول از همه شما را با بخاری هیزمی آشنا کنیم:

بخاری های هیزمی محفظه های فلزی هستند که معمولا از فلز ساخته می‌شوند. بعضی از انواع این بخاری ها مانند بخاری های چدنی بسیار محکم اند. بخاری های هیزمی روسی هم ظاهر زیبایی داشته و طرفداران زیادی دارند. طبیعتا گرمای این بخاری ها از سوختن هیزم و شاخ و برگ درختان تامین می‌شود. البته از سوخت های دیگری هم در آن استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله به آن اشاره می‌کنیم.

 

اما بیایم سراغ بحث اصلی:

مزیت بخاری های هیزمی

اولین و مهم ترین مزیت این بخاری ، ارزان تر بودنش نسبت به بخاری های گازی می باشد و همچنین به صورت کلی هم ، هزینه کمتری نسبت به مدل گازی دارد ،چرا که سوخت این بخاری ها حتی در طبیعت هم یافت می شود و شما می توانید به راحتی سوخت آن را برای خودتا بدون پرداخت هیچ هزینه ای تامین کنید یا درصورت علاقه بسته های هیزم های طبیعی یا مصنوعی را خریداری کنید اما در صورت داشتن بخاری گازی ، هزینه ای بابت مصرف گاز باید پرداخت نمایید.

معایب بخاری هیزمی

هرچند که شما می توانید سوخت این بخاری را به راحتی با کمی گشت در طبیعت پیدا کنید اما متاسفانه سوخت آن خیلی سریع تمام میشود و در زمان تمام شدن هیزم ها ، گرما دهی بخاری هم خیلی سریع پایان میابد. باید اشاره کنیم ممکن است مدت زمان سوخت تمام هیزم هایی که در بخاری قرار میدهید به صورت کلی به یک ساعت ختم شود و برای همین شما مجبور هستید که همیشه مقدار زیادی هیزم ذخیره برای خودتان داشته باشید که این کار در فصل هایی مانند پاییز و به خصوص زمستان ، امری واجب به حساب می آید.

موضوع بعدی ، گاز های تولید شده ناشی از سوختن هیزم است ، که در محیط های کمی کوچک ممکن است کمی آزار دهنده باشد ، البته بخاری های هیزمی جدیدی که ساخته شده اند این مشکل را تا حدودی برطرف کرده اند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

بخاری هیزمی چدنی

بخاری های چدنی یکی از زیباترین نوع بخاری هیزمی است. این بخاری ها نسب به بخاری های هیزمی قدیمی ظاهر بروز تر ، زیباتر و لوکس تری را دارا می باشند و از ویژگی هایی برخوردار هستند که باعث رفع برخی از مشکلات بخاری هیزمی می شود.
این بخاری ها دارای جنس چدن دوجداره و نمای شیشه ای اند که می توانید سوختن هیزم و آتش درون آن را ببینید که ممکن است برایتان جذاب باشد. شیشه آن هم ضدآتش است. در اغلب بخاری های هیزمی چدنی، امکان نصب دودکش از بالا و عقب وجود دارد. برای سوخت این بخاری می‌توان از ذغال سنگ، ذغال چوب، هیزم ، هیزم مصنوعی و سوخت های کربنی استفاده کرد، در صورت علاقه و تمایل شما می توانید با کلیک بر روی ( بخاری هیزمی ) این نوع بخاری هارا در سایت خونه باغ مشاهده فرمایید و حتی در صورت علاقه آن را سفارش دهید و برای خودتان تهیه فرمایید.

 

یکسری از مشکلاتی که در بخاری های هیزمی به وجود می آید ، به خاطر درست استفاده نکردن از آن است ، با ما همراه باشید تا روش درست استفاده کردن از این بخاری هارا به شما یاد بدهیم.

مدل چیدن هیزم ها

شیوه چیدن هیزم ها در بهترسوختن بخاری، مهم وموثر است. شیوه درست چیدن هیزم به این صورت است که ابتدا هیزم ها را به شکل مخروطی بچینید. در ابتدا از هیزم های خشک تر ونازک تر شروع کنید. برای برافروختن آتش از نفت ومواد نفتی استفاده نکنید زیرا باعث شعله ورشدن یکباره شده، دود آن، بخاری را سیاه وکثیف کرده و ممکن است شیشه آن را بشکند.

 لوله بخاری

نکته بعدی درباره ارتفاع لوله بخاری است. لوله بخاری را یک متر بالاتر از پشت بام قرا دهید. حتما برای لوله بخاری، کلاهک تهیه کنید. بهترین ومطمئن ترین نوع کلاهک، کلاهک های مدل H هستند.

مراقبت از شیشه

برای جلوگیری از شکسته شدن شیشه بسیار مراقب باشید که در زمان روشن بودن بخاری که شیشه داغ است، حتی یک قطره آب هم روی بخاری ریخته نشود.

 طرز استفاده از هیزم

هیزم ها را در قسمت انتهایی بخاری قرار دهید نه ابتدایی آن. این کار باعث می‌شود شیشه یکباره داغ نشود. محفظه بخاری را هم پر از هیزم نکنید. این کار ممکن است به مرور زمان، رنگ بخاری را از بین ببرد.

خاکستر چوب

از خاکستر تولید شده از سوخت هیزم می‌توانید در باغچه و تمیز کردن شیشه خود بخاری، استفاده کنید.

 قبل از استفاده

 

قبل از نصب و استفاده از بخاری، یکبار بخاری را در فضای باز روشن کنید تا بوی دود ناشی از مواد رنگی و چربی فلزات از بین برود.

 

منبع اطلاعات : سایت ویلا مبل

دیدگاهتان را بنویسید