مقالات

هیتر تابشی چیست؟

هیتر تابشی چیست؟

هیتر تابشی چیست؟

هیتر تابشی یک نوع دستگاه گرمایشی بروز و جدید است که با تابش حرارت، فضای اطراف را گرم می‌کند. این دستگاه برای گرم کردن انواع فضاها استفاده می‌شود و به بهترین نحو گرمایش را ایجاد و در محیط پخش می‌کند.

هیترهای تابشی گرما را از طریق تابش انرژی در فضا تابانده و با توجه به راندمان خوب این سیستم‌ها، باعث گرمایش یکنواخت و سریع سالن می‌شوند. نوع کار آن نیز بدین گونه است که؛ پس از زدن کلید استارت، دستگاه روشن شده و گاز ورودی پس از علور از استابلایزر گازی و تنظیم فشار آن وارد مشعل می‌شود.

سپس برد هوشمند به شیر برقی دستور باز کردن بوبین با ظرفیت ۵۰ درصد را می‌دهد. گاز و هوا مخلوط شده و جرقه زن عمل می‌کند و شعله بر روی شعله‌پخش‌کن تشکیل می‌گردد. پس از آن برد دستگاه پس از دریافت سیگنال تثبیت شعله سر مشعل از سنسور تشخیص شعله، دستور باز شدن کامل شیر برقی را می‌دهد و دستگاه با تما ظرفیت مشعل شروع به کار می‌کند.

در نتیجه شعله و حرارت ایجاد شده در لوله‌هایی که از جنس فولاد می‌باشند، پخش شده و بعد از آن حرارت داخل لوله‌ها توسط رفلکتور در فضا منتشر می‌شود. نوع گرمایش و کار هیتر های تابشی همچون خورشید است و به صورت مطلوب، اجسام و افراد حاضر در محیط مورد استفاده را گرم می‌نماید.

انواع هیتر تابشی

هیترهای تابشی به دو دسته گازی و برقی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزیت‌های خود را دارند اما استفاده از هیتر تابشی گازی، با توجه به قیمت بالای برق بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

  1. هیترهای تابشی گازی: این دستگاه‌ها با استفاده از گاز طبیعی یا گاز فشرده، حرارت تولید می‌کنند و با تابش حرارتی، فضا را گرم می‌کنند. این دستگاه‌ها به دلیل نیاز به اتصال به شبکه گاز، برای گرم کردن فضاهایی که به شبکه گاز دسترسی ندارند، مناسب نیستند اما می‌توان با استفاده از روش‌های دیگر گازی نیز آن را به سوخت متصل نمود.
  2. هیترهای تابشی الکتریکی: این سیستم‌ها نیز با استفاده از برق، اقدام به تولید حرارت کرده و با تابش حرارت، فضا را به صورت کامل گرم می‌کنند. هیترهای تابشی برقی به دلیل عدم نیاز به شبکه گاز و قابلیت نصب آسان، برای گرم کردن فضاهایی که به شبکه گاز دسترسی ندارند، مناسب هستند اما باید میزان مصرف آن را هم در نظر داشت.

همچنین، هیتر های تابشی به دو دسته قابل حمل و ثابت تقسیم می‌شوند. دسته اول هیتر های تابشی قابل حمل هستند که این دستگاه‌ها با وزن کم و امکان حمل و نقل آسان، برای استفاده در فضاهای موقتی، مانند کارگاه‌های موقتی، بسیار مناسب هستند. دسته دوم نیز، هیترهای تابشی ثابت می‌باشند که این محصول به دلیل قابلیت نصب بر روی دیوارها یا سقف سوله‌ها و کارایی بالایی که دارند، برای گرم کردن فضاهای صنعتی بزرگ، مانند کارگاه‌ها و انبارها، مناسب هستند. همچنین، هیترهای تابشی ثابت می‌توانند دارای قابلیت تنظیم دما باشند.

هیتر تابشی گازی شامل یک بخش سوخت‌دهی، یک بخش تابشی و یک بخش تهویه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید