مقالات

ترموود چیست ؟

ترموود چیست ؟

ترموود چیست ؟ چوب یکی از متریال هایی است که از دیرباز تا کنون در صنعت ساختمان سازی کاربردهای فراوانی داشته است. ترموود نوعی از چوب است که از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. ترموود از چوب درختان متعددی تولید می شود. این چوب یک محصول نوین و طبیعی است که طی فرآیندی خاص و علمی در چندین مرحله در دماهای گوناگونی قرار می گیرد. این عمل باعث از بین رفتن رطوبت و گرما دیدگی چوب می شود. فرآیند تولید ترموود سبب استحکام آن شده و از ترک خوردگی آن جلوگیری می کند. در ادامه می توانید با نکاتی در زمینه چوب ترموود (THERMOWOOD)، ویژگی ها، انواع، کاربردها، مزایا و معایب و ابعاد و ضخامت این چوب آشنا شوید.

کندوکاو در مورد چوب ترموود یا ترمو کردن به چه صورتی است

ترموود نوعی از چوب است که از درختان متعددی ساخته و تولید می شود و طی یک سری فرآیندهای خاص حرارت دهی و تیمار می گردد این عمل سبب مقاومت بالای ترموود در برابر اشعه آفتاب، رطوبت و فرسایش، باران های اسیدی و شرایط جوی و همچنین جذب حشرات موذی است. تاریخچه ساخت این نوع چوب به دهه 1930 باز می گردد. این صنعت از کشور فنلاند آغاز شده است. مقاومت بالای ترموود آن را گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در نمای خارجی و داخلی ساختمان به شمار می آورد.

چوب ترموود با توجه به ساختار و نوع ساخت آن که در برابر حرارت قرار می گیرد، از پوسیدگی آن جلوگیری می نماید. ترموود همان چوب طبیعی است که در اثر فرایندهای حرارتی با بخار آب و گردش هوا خشک شده و ساختار سلولی آن تغییر پیدا کرده است.

در اثر فرایند ترمو، زنجیره‌های سلولزی مغز چوب می‌شکند و اسید موجود در بافت چوب تبخیر می‌شود. در نتیجه چوب حاصله (ترموود) از هرگونه جانور و حشرات میکروسکوپی پاک گردد چوب ترموود جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های اشباع است زیرا در طول فرآیند «ترمو کردن» چوب، هیچگونه ماده شیمیایی و یا افزودنی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل ترمووود محصولی کاملا سازگار با محیط زیست است ترموود (ترمو چوب) جدیدترین روش مقاوم سازی چوب برای استفاده در فضای باز مانند نمای چوبی ساختمان می باشد.

بررسی انواع ترموود از نظر تولید و گونه

ترموود دارای انواع مختلفی است این چوب از نظر روش تولید به دو رده یا کلاس  ترمو – اس و ترمو – دی تقسیم می شود.

هدف از تولید ترمو S مقاومت و پایداری آن در برابر شرایط محیطی است. این نوع ترموود را تا دمای 180 درجه سانتی گراد حرارت می دهند تا مقاومت بالایی پیدا کند. همین امر سبب می شود تا محصولاتی که از این نوع ترموود در ساخت و تولیدشان استفاده می شود، دارای 6 تا 8 درصد تغییر در ابعاد داشته باشند و تورم پیدا کنند. از ترموود ترمو – اس بیشتر در ساخت مبلمان، اتصالات درب و پنجره، کفپوش ها و … استفاده می شود.

ترمو D نیز نوع دیگری از ترموود است که به معنای دوام است و هدف و ویژگی اصلی آن دوام بالای آن است. این نوع ترموود را در دمای 220 درجه سانتی گراد حرارت می دهند و این امر باعث مقاومت بالای آن در برابر شرایط محیطی می شود. میزان رطوبت و شرایط دمایی این نوع ترموود بین 5 تا 6 درصد تغییر و تورم است.

نوع دیگری از تقسیم بندی ترموود از نظر گونه و تنوع چوب آن است که به ترموود با چوب نرم، ترموود با چوب سخت تقسیم می شود. ترموود با چوب نرم از درختان سوزنی برگ مانند سرو، صنوبر و کاج ساخته و تولید می شود. این نوع ترموود نسبت به ترموود سخت ضعیف تر و شکننده تر هستند و چگالی کمتری نیز نسبت به سخت چوب ها دارند. از ترموود با چوب نرم به دلیل سبکی و مقرون به صرفه بودنشان در نمای ساختمانی استفاده می شود. ترموود با چوب سخت از درختان پهن برگ است. این چوب یکی از پرطرفدارترین نوع چوب ها است که از چوب درختان گردو، صنوبر، بلوط، افرا، گیلاس، راش و گنجشک تولید و ساخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید