آشنایی با محصولات, مقالات

ذغال بریکت چیست ؟

ذغال بریکت چیست ؟

ذغال بریکت چیست ؟ و کاربرد آن

ذغال فشرده از جمله مواردی است که در صنایع و بخش‌های مختلف، به کار برده می‌شود. برای جلوگیری از نابود شدن جنگل‌ها و قطع درختان، به جای استفاده از چوب درختان برای تولید ذغال، از ضایعات کشاورزی استفاده می‌شود.

تولید بریکت ذغال، یکی از مراحلی است که برای تولید ذغال با استفاده از ضایعاتی همچون خاک اره به آن نیاز است. از این طریق ذغال فشرده، با ویژگی هایی بهتر از ذغال های سنتی، ایجاد می شود. بریکت در واقع ذغال فشرده به شکل خام است که در ادامه به بررسی ویژگی ها و مراحل تولید آن خواهیم پرداخت.

بریکت ذغال چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد، بریکت زغال در واقع همان زغال فشرده خام است. بریکت زغال، مرحله قبل از پخت و تبدیل مواد اولیه به زغال‌های فشرده است.

مواد مورد نیاز برای ساخت بریکت زغال فشرده

برای تولید زغال فشرده، فقط از قطعات سوخته شده چوب استفاده نمی‌شود؛ بلکه خاکستر حاصل از سوخت چوب را با مواد دیگر (مانند چسب‌های معمولی) ترکیب می‌کنند.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: درآمد تولید زغال فشرده


  • خاک اره

یکی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بریکت زغال‌ فشرده، انواع خاک اره است. خاک اره اصلی‌ترین ماده اولیه مورد استفاده برای تولید بریکت زغال است. خاک اره مورد نیاز برای تولید این نوع زغال را می‌توان از ضایعات چوبی موجود در کارگاه‌های مختلف (از جمله کارگاه‌های ساخت مبلمان، ساخت وسایل چوبی مختلف، ساخت تخت‌های راحتی و سایر صنایعی که از چوب استفاده می‌کنند)، تهیه کرد.

این ماده اولیه یعنی خاک اره، در بخش‌های مختلف و به مقدار زیاد، یافت می‌شود. این امر، یکی از مهم‌ترین دلایل پربازده بودن صنعت تولید زغال‌های فشرده در ایران است.


  • پوست گردو

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد اولیه تولید زغال‌ فشرده، پوست گردو است. پوست گردو، از جمله مواد موجود در طبیعت است که دارای چربی طبیعی است. این چربی طبیعی سبب می‌شود زغال فشرده‌ای که در دستگاه تولید می‌شود، ماندگاری بالایی نسبت به سایر زغال‌ها داشته باشد.

علاوه بر ماندگاری بالا، این چربی طبیعی موجود در پوست گردو باعث می شود زغال فشرده تولید شده، نسبت به سایر زغال‌ها، بهتر و راحت‌تر بسوزد. مانند خاک اره، پوست گردو نیز به راحتی در ایران یافت می‌شود. زیرا پوست گردو در واقع همان دور ریز گردو و ضایعات آن است.

همچنین باغ‌های گردوی فراوانی وجود دارد و به همین دلیل، استفاده از پوست گردو برای تولید زغال‌های فشرده، به صرفه است. این امر نیز موجب پر رونق بودن صنعت تولید زغال‌های فشرده شده است. البته باید در نظر داشته باشید که برای بالا بودن کیفیت بریکت زغال، باید از پوست گردویی استفاده کنید که مرغوبیت و رطوبت مطلوبی داشته باشد.

گردوهای موجود در فصل تابستان، از مرغوبیت و رطوبت مناسبی بر خوردار هستند. علاوه بر این، در فصل تابستان، گردو به راحتی و به فراوانی وجود دارد. بنابراین بهتر است برای تهیه پوست گردوی مورد نیاز برای تولید زغال فشرده، در فصل تابستان اقدام کنید.


  • خاک زغال

خاک زغال نیز یکی دیگر از مواد اولیه تولید بریکت زغال است. نام دیگر این ماده، خاک کربن است. برای تولید بریکت زغال، نسبت به خاک اره و پوست گردو، از مقدار خاک زغال کمتری استفاده می‌شود‌.

بریکت زغال چگونه ساخته می ‌شود؟

در بخش قبلی متوجه شدیم برای تولید بریکت زغال، از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود. برای ساخت بریکت زغال، باید مواد اولیه نام برده شده و مواد دیگری مانند چسب‌های معمولی، با یکدیگر ترکیب شوند و برای ترکیب این مواد، به دستگاه ها و تجهیزاتی همچون دستگاه تولید زغال فشرده نیاز است.

دستگاه های مورد نیاز برای تولید بریکت زغال

برخی از دستگاه‌های اصلی مورد نیاز برای تولید بریکت زغال عبارتند از:

  • دستگاه آسیاب یا میکسر
  • دستگاه سرند
  • کوره صنعتی زغال
  • دستگاه زغال ساز (فشرده ساز) یا اکسترودر
  • دستگاه خشک کن (این دستگاه به تنهایی شامل چند دستگاه می‌شود)
  • دستگاه خرد کن

مراحل تولید بریکت زغال

  • قبل از هر چیز، مواد اولیه نام برده شده باید به مقدار مناسب تکه تکه شده و خرد شوند. برای تحقق این امر، مواد اولیه در ابتدا در یک دستگاه آسیاب قرار می‌گیرند.
  • مواد خروجی از دستگاه آسیاب، وارد دستگاه سرند می‌شوند. دستگاه سرند در واقع یک الک بزرگ محسوب می‌شود که علاوه بر جدا کردن مواد اضافی از ترکیب حاصل شده، ترکیب مورد نظر را در سایز مورد نظر و دلخواه مصرف کننده، تحویل می‌دهد.
  • برای حفظ مرغوبیت مواد اولیه، باید این مواد توسط یک خشک کننده، رطوبت گیری شوند.
  • پس از طی شدن این مراحل و به دست آمدن یک ترکیب یکدست از مواد اولیه‌ای که با اندازه مناسب با یکدیگر ترکیب شده‌اند، نوبت به استفاده از دستگاه اکسترودر می‌رسد.
  • اصلی‌ترین دستگاه مورد استفاده در خط تولید زغال فشرده، دستگاه اکسترودر است. زیرا بریکت زغال در این مرحله ساخته می‌شود. دستگاه اکسترودر انواع مختلفی دارد. برخی از انواع دستگاه اکسترودر شامل دستگاه اکسترودر گیرباکسی، تسمه‌ای و سایر موارد می‌شود. هر یک از این دستگاه ها، در فرآیند ساخت و کیفیت زغال‌های فشرده مؤثر هستند. در این مرحله مواد ترکیب شده، توسط اکسترودر فشرده سازی می‌شوند.
  • مواد خروجی از اکسترودر به شکل خمیری هستند‌. این مواد خمیری شکل، در نهایت به شکل قالبی درمی‌آیند. شکل قالبی این مواد را بریکت زغال می‌نامند.
  • در مرحله بعد، زغال خام حاصل شده، وارد کوره صنعتی یا سنتی می‌شود. در این مرحله این ماده پخته شده و به زغال فشرده تبدیل می‌شود.

عوامل موثر بر کیفیت بریکت زغال

عوامل بسیاری بر کیفیت بریکت زغال تاثیرگذارند. عواملی همچون نحوه تولید، مواد اولیه، ماشین آلات و دستگاه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند و … مستقیما بر کیفیت محصول تولیدی اثرگذارند.

  • نحوه تولید و فرمول ساخت زغال فشرده، یکی از عوامل موثر بر کیفیت بریکت زغال است.
  • عامل دیگری که بر کیفیت تاثیرگذار است، مواد اولیه است. رطوبت خاک اره و مواد اولیه یا تازه بودن و مرغوبیت آنها، عامل دیگری است که روی کیفیت بریکت های تولیدی، تاثیرگذار است.
  • کارآیی، کیفیت و طول عمر دستگاه ها، عامل دیگری است که بر کیفیت دستگاه ها اثرگذار است. اگر مشکلی در عملکرد دستگاه تولید زغال، وجود داشته باشد، بریکت های خوبی تولید نمی شوند و در نتیجه محصول نهایی کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: دستگاه تولید زغال لیمو

محصولات زیر از جمله بریکت های بی کیفیتی محسوب می شوند که دچار ایراد هستند:

  • بریکت های دارای ترک
  • بریکت های شلی که به خوبی فشرده نشده اند.
  • بریکت های بسیار سفت
  • بریکت هایی که ترد نیستند.
  • بریکت های دارای قوس و کجی

کیفیت بریکت زغال، نقش بسیار مهمی در محصول نهایی خواهد داشت. همانطور که گفته شد، مواد اولیه و دستگاه های تولیدی، تاثیر بسیار مهمی بر این کیفیت خواهد داشت. در راستای تولید بریکت های با کیفیت بالا، شرکت سازه ابتکار ارشد، علاوه بر ارائه دستگاه های مورد نیاز با کارایی بالا، مواد اولیه مناسب را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد و حتی آموزش تولید زغال فشرده را به شکل رایگان در اختیار آنها قرار می دهد. شما میتوانید برای اطلاع از نحوه کار و ویژگی های دستگاه های مورد نظر، با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید