دکوراسیون, دکوراسیون, دکوراسیون, مقالات

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون
روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون : تاثیر شگفت انگیز رنگ ها بر زندگی و ادارک انسانها، هرگز قابل چشم پوشی نیست. لذا توجه به مبحث رنگ ها چه در معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و چه در دیگر مباحث انسانی قابل اهمیت می باشد.

برای تصدیق این نکته مبنی بر ضرورت شناخت صحیح و کاربرد هر یک از رنگ ها در زندگی و اینکه بتوانیم قدرت باورنکردنی رنگ ها را تا حدی در زندکی خود درک کنیم، می توانیم با هم هم اکنون نگاهی به یکی از انواع رنگ ها بیندازیم. رنگ آبی رنگی است که قصد داریم به آن به صورت جزیی بپردازیم، پس با ما در فراترز تا انتهای این مطلب یعنی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی همراه باشید.

در میان رنگ ها، بیشترین تعداد مردم موافقند که آبی بهترین رنگ است!

شاید به آن خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد فعل و انفعالات خاصی در بدن می شود که آرامش، صلح و امنیت را ارتقا می بخشد. و نیز رنگ آبی مانند رنگ سبز در طبیعت زیاد دیده می شود مانند آسمان، دریا و اقیانوس (رنگ آبی به همراه رنگ سبز بیشترین کاربرد را در طبیعت دارد). از این رو نشانه آرامش و پاکی است. آبی در انسان احساس آرامش، راحتی، آسودگی ایجاد می کند.

 آبی اصولاً با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. همچنین نشانه زیبایی، عقل، اعتماد و رضایت خاطر و حسن رابطه با دوستان و نزدیکان است. به طور کل آبی نشان از بزرگی و سخاوت و مناعت طبع دارد.

 

 آبی موجب افزایش فعالیتهای حیاتی سلول ها می گردد، انسان در مواجهه با این رنگ احساس آرامش مطبوعی می کند، حرارت اضافی بدن را کاهش می دهد، آرام کننده و طراوت بخش سیستم اعصاب است. این رنگ درهای رحم و شفقت و فهم را باز می کند. رنگ آبی بدلیل اینکه جز دسته رنگ های سرد قرار می گیرد؛ دمای بدن و نیز ضربان قلب را کاهش می دهد.

آبی روشن حس سلامتی، عمق، ثبات و ایمان بوجود می آورد.

آبی تیره دانش، قدرت، اعتماد و کمال را القا می کند

آبی یکی از رنگ های اصلی RGB ، که ما در طراحی های دیجیتالی در ترکیب رنگ های مختلف از آنها استفاده می کنیم، را می سازد.  آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می کند به عنوان رنگ اصلی است که شبکه های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیس بوک وتویتر از آن استفاده کرده اند. از رنگ آبی هم به عنوان رنگ های پیش زمینه و هم رنگ های تاکیدی می توان استفاده کرد و همچنین رنگی است که مردم با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند و البته مرخی بر این باورند که این رنگ، یک رنگ مردانه است.

این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته بندی مواد غذایی آورده شود جذابیت محصول را کم می کند. همچنین باید خاطر نشان شد که این رنگ بدلیل حس آرامش بخش بودنش، جلوی اشتهای افراد را می گیرد. به همین خاطر آبی به ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذایی و بسته بندی غذا ها استفاده می شوند.

در آمریکا رنگ آبی محبوبیت زیادی دارد و نشانه صداقت و امانت است. از این رو در نماد همه بانک های آمریکا از رنگ آبی استفاده می شود. در چین رنگ آبی نشانه ابدیت است. برای یهودی ها این رنگ مقدس است.  در کشور های عربی رنگ آبی به معنی ایمنی و محافظت است. در کلمبیا رنگ بیشتر صابون ها آبی است. در کشور های مسیحی رنگ آبی مفهوم صلح و بهشت را همراه دارد.  در هنگ کنگ رنگ آبی مورد علاقه مردم نیست و نباید از آن در طراحی بسته بندی ها استفاده کرد.

رنگ آبی به مردم کمک می کند که مشکلات خود را با اعتماد به نفس حل کنند.

استفاده از رنگ آبی در وسایل کاهش دهنده وزن مناسب است. این رنگ نشانه وقار است و رنگ مورد علاقه خانم ها و آقایان است.  این رنگ مناسب شرکت های مسافرتی، شرکت های آب، دفتر پزشکان، داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل ها، روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است.

روانشناسی رنگ آبی در  طراحی و دکوراسیون داخلی

تماس مداوم با این رنگ حتی در سطح وسیع ایجاد خستگی یا اثر سوء ندارد، لذا می توان از این رنگ در محیط کار و زندگی استفاده کرد.

به طور کل باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

به دلیل آرامش بخشی، تسکین دهندگی و ریلکس کننده بودن رنگ آبی، پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. همچنین رنگ آبی برای قسمتهای پذیرش، دفاتر اداری و سازمان ها و محیط های کاری مناسب است؛ زیرا محیطی اداری و متعادل ایجاد می کند .

دیدگاهتان را بنویسید