مقالات

استفاده از گلدان در دکوراسیون داخلی

استفاده از گلدان در دکوراسیون داخلی

استفاده از گلدان در دکوراسیون داخلی : یکی از لوازم مورد نیاز برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود گلدان ها می باشد گلدان ها در طرح ها ،اندازه ها و جنس های مختلفی تولید می شوند از گلدان ها هم می توان به تنهایی استفاده کرد و هم با قرار دادن گل های طبیعی یا مصنوعی در داخل آن ها به فضا و محیط اطراف انرژی بخشید جنس های مختلفی از گلدان ها وجود دارند که هرکدام در نوع خود زیبا و چشمگیر هستند و محیط اطراف شما را مزین می کنند. گلدان ها به عنوان دکوری معمولا در گوشه و کنار های مکان موردنظر و یا بر روی میز ها و داخل بوفه ها قرار دارند . گلدان هایی که گل های طبیعی در آنها کاشته شده بر روی پایه ها و قفسه های چوبی یا فلزی قرار می گیرند. در ادامه می خواهیم با انواع گلدان ها و اهمیت آن ها در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا شویم.

انواع گلدان ها:

۱)گلدان های سفالی: اکثر گلدان ها در جنس های سفالی ساخته می شوند.طراحی و ساخت آنها نوعی خلق آثار هنری می باشد که در اندازه ها،شکل ها و نقش و نگارهای بی نظیری تولید می شوند. نقش و نگار هایی که بر روی گلدان ها طراحی می شوند زیبایی دو چندانی به آن می دهند و نظرها را به سمت گلدان مذکور جلب می کنند،این نقش و نگار های روی بدنه گلدان ها طرح های مختلفی دارند مانند) طرح های سنتی، میناکاری، گلدان های فرشی و گلیمی، آینه کاری و طراحی انواع نقاشی ها( نقش و نگارهای اصیل ایرانی در نوع خود طرفداران بسیاری دارند. این طرح ها دارای ارزش بالایی هستند و جلوه زیبایی به مکان مورد نظر شما میدهند. حتی از گلدانهای سفالی برای قرار دادن گل های طبیعی در آنها می توان استفاده کرد. گلدان های سفالی با طرح و نقش های سنتی مناسب مکان هایی هستند که در طراحی دکوراسیون آنها از دکوری های سنتی و یا روستیک  استفاده شده است .

۲)گلدان های چینی:سبک دیگری از انواع گلدان ها هستند که در دکوراسیون داخلی از آن  ها استفاده میکنند و امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است . گلدان های چینی ،این نوع گلدان ها دارای ظرافت خاصی هستند و طرح های بسیار زیبا بر روی آنها کار می شود که جلوه زیبا و شگفت انگیزی به محیط میدهند گلدان های چینی به دلیل شکننده بودن نیاز به مراقبت بیشتری دارند . شاید در ظاهر تاثیر آن ها در دکوراسیون به خوبی دیده نشود ولی فقط کافی است که یک گلدان چینی متناسب با دکوراسیون موجود در فضا ی شما در محیط قرار بگیرد . آن زمان است که تاثیری که یک گلدان می تواند در تکمیل دکوراسیون کند قابل رویت است .

 

۳)گلدان های پلاستیکی:از این نوع گلدان ها بیشتر برای قرار دادن گل های طبیعی در آنها استفاده می کنند. که امروزه استفاده از گلدان های پلاستیک با گل های طبیعی در منزل برای تکمیل دکوراسیون منزل بسیار رایج شده است.محل قراردادن آنها در تراس خانه،راهروها و راه پله ها،اتاق ها و حتی هال پذیرایی نیز می باشد که باعث شادابی و طراوت بیشتر در محیط می شود. اما دقت کنید از گلدانهای با گل طبیعی بیش از حد استفاده نکنید چون ممکن است مناسب سبک دکوراسیون شما نباشد و  فضا و مکان مورد نظر شما را شبیه به گلخانه می کند، همچنین استفاده از گل های پر شاخ و برگ و درختچه های بزرگ مناسب مکان های کوچک نیستند زیرا باعث میشوند تا فضای بیشتری اشغال شود.قراردادن ۳الی ۴عدد گلدان در اندازه های مناسب کافی است.

۴)گلدان های برنزی و نقره:گلدان های جنس برنز و نقره جزئی از لوازم دکوری لوکس و با ارزش هستند که بیشتر مناسب دکوراسیون های کلاسیک و سلطنتی می باشند در انتخاب جنس گلدان های برنزی و نقره ای بیشتر دقت کنید زیرا اگر جنس آنها با کیفیت و اصل نباشد به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کرده و زیبایی اولیه خود را از دست می دهند که این امر بر روی ظاهر دکوراسیون نیز تاثیر منفی میگذارد.

مطلب مرتبط  آیا نوسان برق به لوستر آسیب می زند؟

۵)گلدان های شیشه ای: گلدان های شیشه ای نوعی دیگر از گلدان های ظریف و جذاب هستند که در عین سادگی ایده مناسبی برای انواع دکوراسیون ها می باشند .  طراحی  دکوراسیون شما را خاص وشیک میکنند. معمولا با قرار دادن شاخه ای از گل های طبیعی یا مصنوعی در داخل گلدان های شیشه ای می توان جلوه گلدان را زیباتر کرد و به محیط اطراف انرژی مثبت بیشتری انتقال داد.

اکنون با انواع گلدان ها وتاثیر آنها بر محیط آشنا شدیم حال می خواهیم با اندازه،رنگ،طرح و شکل گلدان ها و تناسب آنها با مکان مورد نظر اطلاعاتی کسب کنیم.

 اندازه گلدان ها:

گلدان ها در سایز های مختلفی عرضه می شوند که رعایت تناسب سایز گلدان ها با فضای مورد نظر امر مهمی است اگر فضای شما کوچک است از گلدان های خیلی بزرگ و دارای نقش و نگار های شلوغ و پرکار استفاده نکنید زیرا باعث شلخته شدن و شلوغی بیش از حد فضا می شود.همچنین از قرار دادن تعداد زیادی از شاخه گل ها در گلدان های بزرگ و پر نقش و نگار خودداری کنید. زیرا علاوه بر شلوغ شدن مکان مورد نظر،اجازه نمی دهد که نقش و نگار های گلدان به خوبی زیبایی خود را نشان دهند. شکل و طرح گلدانها:

شکل های بسیار متنوعی از گلدان ها وجود دارد که انتخاب آنها سلیقه ای است اما نکته ای که باید به آن توجه شود متناسب بودن شکل گلدان با نوع دکوراسیون انتخابی است.

رنگ گلدان ها:

رنگ گلدان با فضای مورد نظر باید هماهنگی داشته باشد تا جلوه محیط را زیباتر و دلنشین تر کند اگر رنگ ها با هم هماهنگ نباشند زیبایی محیط مورد نظر از بین می رود.

مکان گلدان:

انتخاب مکان درست برای قرار دادن گلدان ها موضوع مهمی است که باید رعایت شود.معمولا از گلدان های بزرگ در راهروها، کنار میز تلویزیون و یا بوفه، در کنار ستون ها، گوشه و اطراف مکان مورد نظر استفاده میکنند. و با قرار دادن یک یا چند عدد شاخه گل طبیعی یا مصنوعی جلوه زیباتری به آن می دهند. از گلدان های کوچک و متوسط بر روی میزها،قفسه ها و در بوفه ها استفاده می کنند. تعداد گلدان ها: هر تعداد گلدانی که استفاده می کنید باید با اندازه فضا ی مورد نظر شما هماهنگی داشته باشد در محیط های خیلی کوچک وجود ۲ الی ۳ عدد گلدان کوچک یا متوسط کافی است تا محیط شما بیش از حد شلوغ نشود. گلدانها به عنوان دکوری در طراحی داخلی، زیبا و خاص هستند اما اگر در رعایت نکاتی که در بال ذکر کردیم بی توجهی کنید باعث می شود تا طراحی دکوراسیون شما بی نظم و نامتناسب باشد. حتی اگر شما از دکوری های قیمتی و با ارزش برای طراحی دکوراسیون استفاده کنید.انتخاب سلیقه در دکوراسیون مهم است اما مهمتر از آن رعایت چیدمان ها، تناسب رنگ ها، استفاده از دکوری های مناسب و تعداد دکوری ها است. اگر در هر صورتی درطراحی دکوراسیون با مشکل مواجه شدید میتوانید از کارشناس طراحی دکوراسیون داخلی کمک و راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید