آشنایی با محصولات, مقالات

آتشدان هیزمی چیست

آتشدان هیزمی چیست
آتشدان هیزمی چیست : وسیله ای بسیار جذاب است که در محیط های باز می تواند کانون گرمی برای تمام دورهمی های دوستانه و فامیلی باشد.

آتشدان هیزمی چیست وسیله ای بسیار جذاب است که در محیط های باز می تواند کانون گرمی برای تمام دورهمی های دوستانه و فامیلی باشد. انواع متفاوت آتشدان شامل آتشدان ذغالی و آتشدان گازی است.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به آتشدان هیزمی چیست؟ بپردازیم

 

آتشدان هیزمی

آتشدان می تواند به مکانی برای جمع شدن افراد خانواده نیز تبدیل شود.انواع متفاوت آتشدان شامل آتشدان هیزمی و آتشدان گازی است.

این وسیله بسیار جذاب به درد روزها و شب های پاییزی می خورد و این امکان را برای ما مهیا می سازد که حتی در روزهای سرد سال نیز از فضای بیرون که ممکن است حیاط، پاسیو و حتی بالکن باشد، استفاده کنیم.

انواع آتشدان محبوبیت زیادی در بین صاحبان ویلا و افراد علاقه مند به مبلمان فضای باز و همینطور طراحان فضای باز دارد. آمار نشان داده است که در بین وسایل و مبلمان فضای باز، بیشترین جستجو در رابطه با آتشدان ها بوده است.

 

تفاوت آتشدان هیزمی با شومینه چیست؟

آتشدان ها در واقع ظروفی هستند که درون آنها اقدام به روشن کردن آتش می کنیم. کاربرد این وسیله در فضای باز و در حیاط ویلاها و بالکن ها است و تنها تفاوتی که با شومینه دارد نداشتن دودکش است. بنابراین می توان گفت آتشدانی که دودکش دارد همان شومینه است.

همه افراد دورهمی با دوستان و خانواده و اعضای فامیل برایشان لذت بخش است و لذت بخش تر اینکه این دور همی در یک فضای باز و زیبا برگزار شود. اما در فصل زمستان و روزها و شبهای سرد سال این امکان شاید کمتر مهیا شود و نتوان از فضاهای باز منزل استفاده کرد.

اما آتشدان هیزمی این مشکل را مرتفع کرده و با وجود این وسیله در حیاط منزل ویلایی تان می توانید از هوای آزاد و فضای باز استفاده مطلوبی کنید و از کنار خانواده بودن لذت ببرید. فلسفه پیدایش آتشدان همین مساله است که بتوان در فضای باز و ویلاها و باغ ها استفاده تر و تمیز در عین شعله ور کردن آتش داشت.

 

تاریخچه آتشدان

آتشدان هیزمی چیست؟ از زمان قدیم وجود داشته است. فقط دچار تنوع در مدل و کارکرد شده است. در زمان قدیم گودال هایی را در زمین که می توانست در فضای باز، داخل غار و یا حتی در منزل حفر می کردند و درون آن را با هیزم پر کرده و اقدام به آتش زدن آن می کردند.

حال این آتش یا عبادت می شد و یا اینکه برای مصارف خانگی و پخت و پز و یا تولید گرما استفاده می شد. اما مشکل این نوع آتشدان ها دود تولید شده بود.

این گودال ها بعد از مدتی تبدیل به دیواره های بلند شد. این دیواره ها این امکان را ایجاد کرد تا دود حاصل از شعله ور شدن آتش به بیرون از منزل و فضای بسته هدایت شود.

کم کم دودکش به آتشدان ها اضافه شد و اساس شومینه امروزی تشکیل شد. سپس مشاهده شد که از نوع بدون دودکش می توان در فضای باز استفاده کرد. پس آتشدان های امروزی به بازار عرضه شدند.

 

انواع آتشدان

همانطور که گفته شد انواع متفاوتی از آتشدان ها در بازار وجود دارند. اگر بخواهیم از منظر جنس بدنه آتشدان، آن ها را بخش بندی کنیم می توان به انواع متفاوتی مانند آتشدان چدنی، آتشدان فلزی، آتشدان سنگی، آتشدان آجری و … تقسیم بندی کرد.
همچنین از نظر سوخت و منبع تامین آتش نیز آتشدان به دو نوع آتشدان ذغالی و آتشدان گازی تقسیم می شود. کاملا مشخص است که منبع سوخت در آتشدان گازی، گاز شهری و در آتشدان چوب سوز انواع چوب و هیزم و شاخ و برگ درختان است.
در نوع هیزمی، هزینه تامین سوخت پایین است و همچنین اگر در مکانی زندگی می کنید که شاخ و برگ درختان در دسترس هستند، نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه به این منظور نخواهید بود.
علاوه بر این آتشدان چوبی در مکان هایی که دسترسی به گاز شهری وجود نداشته باشد، تنها گزینه مطلوب به نظر می رسد.
آتشدان گازی نیز با گاز شهری تولید آتش می کند و بنابراین هر ماه شما باید هزینه ای را روی قبض گازتان دریافت کنید.

 

آتشدان ذغالی چدنی

چدن ظرفیت حرارتی بالایی دارد و همچنان مقاومت بالایی در برابر آتش دارد.آتشدان های چدنی از انواع زیبای آتشدان هستند و همچنین از دوام بالایی برخورداند.

چدن به دلیل ظرفیت حرارتی بالایی که دارد می تواند گرمای یکنواختی به محیط بدهد. این به آن معنی است که زمانی که آتش درون آتشدان به میزان کم و یا زیاد است، باز هم آتشدان چدنی گرمای یکنواخت را به فضا انتقال می دهد.

 

مزایای آتشدان ذغالی چدنی

 شما به راحتی می توانید آن را جابجا و در هر قسمت دلخواه قرار بدهید.

در واقع همانند مبلمان خود می توانید آن را جابجا کنید. این ویژگی باعث می شود در زمانی که شما نیازی به استفاده از آتشدان محبوب خود ندارید، آن را از فضای باز جابجا کرده و در محیطی قرار دهید که نور خورشید و یا بارش برف و باران به آتشدان شما آسیب نرساند. این امکان به شما کمک می کند که عمر آتشدان خود را افزایش دهید.

آتشدان های چدنی در برابر آتش بسیار مقاوم هستند و تغییر رنگ و کیفیت ندارند.

 

آتشدان گازی یا هیزمی؟

 حال  می توانیم به این سوال بپردازیم . بسیاری از مردم آتشدان گازی را می پسندند. این امر به علت رهایی از دود و خاکستر است و همچنین دردسرهای مربوط به تهیه چوب وجود ندارد و همینطور نظافت راحت تری دارد. علاوه بر اینکه امنیت بالاتری نسبت به نوع هیزمی دارند.

اما برخی نیز آتشدان چوبی را دوست دارند. این مساله به دلیل نوستالژیک و خاطره انگیز بودن آن است. عطر چوب و صدایی که چوب در حال سوختن ایجاد می کند واقعا لذت بخش است و آرامش را برای همه به ارمغان می آورد. اما این عطر و صدا در آتشدان های گازی وجود ندارد.

البته یکی از مسائلی که برای آتشدان ذغالی وجود دارد منبع ذخیره سوخت این آتشدان یا همان هیزم است. هیزم معمولا حجم زیادی داشته و بنابراین فضای زیادی را اشغال می کند. پس باید حتما به فکر جایی باشید که بتوانید هیزم را انبار کرده و از آن استفاده کنید.

بهتر است این منبع ذخیره در جایی نزدیک آتشدان باشد و همچنین بهتر است این مکان سرپوشیده باشد تا دچار آب گرفتگی و خیس شدن نشود.

 

میز آتشدان چوب سوز

یکی از ایده های بسیار جالب و زیبا برای آتشدان  استفاده از میز است.
شما می توانید از انواع آتشدان گازی و هیزمی در وبسایت فروشگاهی خونه باغ دیدن نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید