مقالات

کاربرد پنکه سقفی

پنکه سقفی 56 اینچ 5B56

کاربرد پنکه سقفی :

همان‌طور که از نام محصول مشخص است، پنکه سقفی پنکه‌ای است که بر روی سقف اتاق نصب می‌شود. معمولاً این محصولات با برق شهری (۲۲۰ ولت) کار می‌کنند و از تیغه‌های چرخان تعبیه شده در یک میله متصل سقف برای گردش هوا بهره می‌برند. این پنکه با افزایش سرعت گردش هوا، به طور موثری اتاق را خنک می‌کند. پنکه‌ها برخلاف تجهیزات تهویه مطبوع، دمای هوا یا رطوبت نسبی را کاهش نمی‌دهند، اما با کمک به تبخیر عرق و افزایش تبادل گرما از طریق همرفت، یک اثر خنک کننده ایجاد می‌کنند. پنکه‌های سقفی ممکن است مقدار کمی گرما را به اتاق اضافه کنند که عمدتاً به دلیل گرمای هدر رفته از موتور است، هرچند تا حدی به دلیل اصطکاک نیز است.

پنکه سقفی به طور قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به سیستم تهویه مطبوع مصرف می‌کند. پنکه تنها برای روزهای گرم سال نیست. مدل‌هایی از این محصول چهار فصل است، یعنی در روزهای سرد موجب گرمایش بهتر می‌شوند. جهت چرخش پره‌ها در زمستان برعکس تابستان است و دستگاه هوای گرم را که به طور طبیعی بالا می‌رود، به قسمت پایین بر می‌گرداند. بسیاری از پنکه‌های سقفی جدید دارای لامپ هستند. این مدل‌ها که به عنوان پنکه لوستر در بازار شناخته می‌شوند، به عنوان چراغ‌های روشنایی عمل می‌کنند و نیاز به چراغ‌های سقفی جداگانه در اتاق را از بین می‌برند.

از آنجایی که فن‌های سقفی دما و رطوبت هوا را تغییر نمی‌دهند، بلکه آن را به اطراف منتقل می‌کنند، می‌توانند هم به گرمایش و هم به سرمایش فضا کمک کنند. به همین دلیل، پنکه‌های سقفی اغلب به عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع کم مصرف، خنک کننده غیرفعال یا سیستم‌های تهویه طبیعی در ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شوند. براساس مصرف انرژی سیستم، فن‌ها می‌توانند روشی کارآمد برای بهبود شرایط دمایی محیط باشند. پنکه‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب یک انتخاب اقتصادی هستند.

اتاق‌های بزرگ را می‌توان همزمان با چند پنکه سقفی و پنکه رومیزی یا ایستاده خنک کرد و محیط کوچک را با یک پنکه که در مرکز اتاق نصب می‌شود، خنک می‌کنند. در یک محیط اداری، پنکه‌های سقفی با کنترل جداگانه می‌توانند تأثیر مثبت قابل توجهی بر آسایش حرارتی داشته باشند. در کل استفاده از پنکه‌های سقفی بهره وری و رضایت را در محیط‌های اداری افزایش می‌دهد. فن‌های سقفی به توزیع هوای تازه در فضاهای دارای تهویه مکانیکی و تهویه طبیعی کمک می‌کنند. در فضاهای دارای تهویه طبیعی، پنکه‌های سقفی در جذب و گردش هوای تازه در فضای باز موثر هستند. در فضاهای دارای تهویه مکانیکی، فن‌ها را می‌توان برای هدایت و گردش هوای مطبوع در اتاق متمرکز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید