دسته‌بندی نشده, مقالات

نکاتی درباره چیدمان روف گاردن

نکاتی درباره چیدمان روف گاردن

نکاتی درباره چیدمان روف گاردن :

طراحی فضای سبز روی بام ساختمان‌ها یا همان روف گاردن، یک طراحی ساده است؛ اما به دلیل اینکه بر بالای یک ساختمان مسکونی و تجاری اجرا می‌شود، باید نکات مهم در طرح‌های فضای سبز را رعایت کرد. در نگاه اول، روف گاردن به معنای ساختن چند باغچه سرسبز روی بام است که برای آن خاک و پوشش گیاهی مناسب قرار داده می‌شود.

این گل‌ها و گیاهان تا سال‌های طولانی می‌توانند بر روی پشت بام قرار داشته باشند. هر آنچه که از یک زمین سرسبز در باغ و محوطه ویلا سراغ دارید می‌تواند در طراحی روف گاردن استفاده شود؛ اما با این تفاوت که مقیاس روف‌ گاردن، معمولاً کوچکتر است.

برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری، طراحی روف گاردن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که نمای بیرونی ساختمان زیباتر می‌شود و ارزش ملک بالاتر می‌رود. اگر روف گاردن برای ساختمان تجاری در نظر گرفته شود، می‌تواند محلی برای جذب مشتریان بیشتر باشد. به این ترتیب، با قرار دادن چند صندلی در کنار فضای سبز، افراد زیادی برای لذت بردن از این منظره به ساختمان تجاری مراجعه خواهند کرد.

دلایل زیادی وجود دارد که طراحی روف گاردن را برای ساختمان‌ها توجیه می‌کند؛ از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· روف گاردن “Roof Garden”، یک فضای محدود را روی بام نیاز دارد که مدیریت آن بسیار ساده‌تر است.

· با اجرای یک فضای سبز، هر چند کوچک روی بام ساختمان، یک چشم‌انداز زیبا را طراحی خواهید کرد؛ چیزی که می‌تواند به عنوان حریم خصوصی ساکنین ساختمان معرفی شود.

· طرح‌هایی که به عنوان روف گاردن اجرا می‌شوند، سازگار با محیط زیست هستند.

· گیاهان روف گاردن به طور مستقیم از نور خورشید، بهره می‌گیرند چرا که در بالاترین قسمت ساختمان کاشته می‌‌شوند؛ بنابراین رشد خوبی دارند. این گیاهان، نمای کار را زیباتر خواهند نمود.

· اجرای یک طرح زیبا برای فضای سبز روی بام، متناسب با هر بودجه مالی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید هزینه‌های کمتری برای طراحی روف گاردن خرج کنید. در مقابل، می‌توانید فضای سبز متنوع‌تری را اجرا کنید. قیمت طراحی فضای سبز به ازای هر متر مربع محاسبه می‌شود.

نکته اول: روف گاردن، یک فضای باز است

در طراحی روف گاردن، فراموش نکنید که این مکان، یک محوطه روباز است. بنابراین این احتمال وجود دارد که حریم خصوصی کمتر رعایت شود. برای ساختمان‌های مرتفع که در مجاور ساختمان‌های دیگر قرار دارد، از آن طریق به محوطه روف گاردن، اشراف کامل وجود دارد.

اگر نگران حفظ حریم شخصی در این قسمت هستید، بهتر است با استفاده از نرده‌ها یا پارتیشن‌ها، این قسمت را محافظت کنید. قبل از طراحی، کارشناسان، فضای سبز محوطه را بازدید می‌کنند و این نکات را به شما خواهند گفت.

نکاتی درباره چیدمان روف گاردن

نکته دوم: انتخاب گیاهان

اجرای فضای سبز روی بام، نیاز به انواع پوشش گیاهی دارد. اگر یک پشت بام بزرگ روی ساختمان دارید، شاید بتوانید از گیاهان بلند و پرپشت استفاده کنید. کاشت درختچه‌ها و بوته‌های بلند برای این کار مناسب است. برای پشت بام‌های کوچک‌تر، پوشش گیاهی محدودتر استفاده می‌شود.

برخی ترجیح می‌دهند یک حالت چمنزار را در روف گاردن طراحی کنند. اگرچه شما انتخاب نامحدود در این قسمت دارید، اما همانطور که در قسمت‌های بالا هم اشاره کردیم، قبل از طراحی روف گاردن، باید بار وارد شده روی سقف را محاسبه کنید.

 نکته سوم: بسترسازی و دیواره سازی مناسب

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی روف گاردن، بسترسازی و دیواره‌سازی مناسب است. هر دو، موجب استحکام این قسمت می‌شوند. شاید لازم باشد برای پوشش‌های گیاهی، دیواره‌های مناسب، چیزی شبیه به محدوده‌بندی یا باغچه‌سازی، انجام دهید. حتی می‌توانید این دیواره‌ها را در اطراف درختچه‌ها به صورت مجزا قرار دهید. این کار باعث می‌شود که نگهداری از گیاهان یا هرس کردن شاخه‌ها بهتر کنترل شود.

اگر کف‌سازی و دیواره‌سازی برای پوشش گیاهی استاندارد باشد، سقف ساختمان هم کمتر آسیب می‌بیند. با بسترسازی مناسب، رشد ریشه گیاهان هم بهتر کنترل می‌شود.

نکاتی درباره چیدمان روف گاردن :

نکته چهارم: توجه به اصول صحیح باغبانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی در طراحی روف گاردن این است که شما به اصول صحیح باغبانی اهمیت بدهید. با توجه به تعداد و تنوع گونه‌های گیاهی که روی بام کاشته‌اید، آن‌ها را آبیاری کنید. حتی می‌توانید از کودهای کشاورزی استفاده کنید. در هر صورت، درختچه‌ها، گل‌ها و گیاهان نیاز به مراقبت دارند.

نکته پنجم: استفاده از مبلمان فضای سبز

در طراحی روف گاردن می‌توانید همانند طراحی تراس ساختمان از مبلمان فضای سبز استفاده کنید. این مبلمان در انواع مدل‌های فرفورژه یا میز و صندلی‌های حصیری در بازار وجود دارند. قبل از آنکه محصولات را خریداری کنید و فضا را برای چیدمان مبلمان ارزیابی کنید، تصمیم بگیرید که چه سبکی را برای چه اهدافی انتخاب خواهید کرد. می‌توانید مدل مبلمان فضای سبز را متناسب با طراحی این قسمت انتخاب کنید.

نکته ششم: یک نقطه تمایز ایجاد کنید

یکی از عواملی که موجب زیباترشدن طراحی روف گاردن می‌‌شود، ایجاد یک نقطه تمایز یا تمرکز در این قسمت است. شاید بتوانید از یک آبنمای زیبا، یک گیاه جذاب، مجسمه‌ها یا حتی از گلدان‌های مدرن استفاده کنید.

نکته هفتم: به نورپردازی اهمیت بدهید

داشتن روشنایی روی سقف، در حالی که یک باغ یا فضای سبز زیبا را اجرا کرده‌اید، نمای این قسمت را به طرز شگفت‌انگیزی تغییر می‌دهد. به ویژه در طول شب، مهم است که پشت بام شما به خوبی روشن باشد. می‌توانید اطراف باغچه را سیستم روشنایی با لامپ‌های رنگی نصب کنید. روشنایی جذاب‌تر، روف گاردن زیباتر را به همراه خواهد داشت.

نکته هشتم: استفاده از ترکیب دو یا سه رنگ

در این قسمت، توجه شما را به این مسئله جلب می‌کنیم که برای اینکه روف گاردن، زیباتر باشد، بهتر است بیشتر از سه رنگ استفاده نکنید! ترکیب دو یا سه رنگ برای دیوارها، کف‌سازی، مبلمان و نرده‌ها، کافی خواهد بود. اگر ترکیب رنگ را افزایش دهید، احساس شلوغی و در هم ریختگی ایجاد می‌شود. از رنگ‌هایی استفاده کنید که به صورت مکمل در کنار سبزی گیاهان، دیده شود. رنگ سفید، خاکستری و آبی فیروزه‌ای، برای این قسمت توصیه شده‌اند.

نکته نهم: طراحی عمودی

یکی از عواملی که در طراحی روف گاردن باعث زیباتر شدن فضا می‌شود، طراحی عمودی است. شما می‌توانید آویزها را روی دیواره‌ها به صورت عمودی نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید